Sports Approbatur

Tapahtuma-aika / Event times
Date(s) - 06/10/2016
All Day

Tapahtumakategoria / Category


Sports Approbatur is a sports event organized by JYY and JAMKO on the 6th of October. Students can collect stickers to their diploma by attending different kinds of sports experiments around the city. Day ends with joint event held in sporthall U2 in Seminaarinmäki where participants have possibility to win product prizes, attend a relax-class and of course get their overall patches as a sign of their participation.

 

Some of the sports experiments needs pre-enrolling which you can do when you buy your diploma.

 

A diploma costs only 5€ and it can be purchased starting from 28th of September. 100 diplomas are for sale at Student Union JYY’s head office (Keskussairaalankatu 2) and 100 at Student Union JAMKO’s office (Rajakatu)

 

The event is meant for the Jyväskylän University Students that have paid their membership fee for the Student Union JYY and for the members of Student Union JAMKO.

 

More information: Sports responsible of JYY board Mikko Viitamäki (mikko.viitamaki (a) hallitus.jyy.fi)

 

Remember to check out the events Facebook page:

 

 

Liikunta-appro RULES

 

 

Liikunta-appro is all about smiling and good spirit. Enjoy the day and remember this rules, so that the day will go by even smoother :)

 

Remember to be on time – arrive to the training place at least 5-10 minutes before it starts

In some of the classes there is a maximum amount of persons that can participate – those ones who arrive first will be first on the list to get in.

Some of the classes require registration in advance

Show your Sports Approbatur pass to the instructor before the class! You cannot participate without your pass – so please take good care of it before – the missing ones will not be replaced.

The mark on the pass can only be a sticker of Academic Sports given to the companies and sports clubs beforehand.

The final event of the day starts at 8:00 p.m.

Arrive to the U1 building to return your pass, get the overall patch and to receive your reward. The culmination of the day will be a Relax class – enjoy the feeling of relaxation with other participants after a very active day!

 

ONGOING TESTINGS

 

GoGo Express (Onkapannu 1)

  • One free training session between 8am and 8pm

You can train for free at GoGo Express Gym in Savela for one time during the day by showing your Liikunta-appro diploma. There’s no gym guidance available. Remember to bring with you indoor sporting shoes and a small lock for the dressing room locker (38mm). It’s also good to bring regular training clothing and a water bottle with you.

Tavinsulka (Kivelä Beach, Tuomiojärvi)

SUP-board, canoe, kayak… The complete supply in English: http://www.tavinsulka.com/en_GB/

Free water sport testing between 3pm and 5pm. As the weather is rather chilly it’s a good idea to bring change of clothes and woolen socks if your planning to do sports where your feet may get cold.

 

****************************************************************

 

NO PRE-ENROLLING NEEDED

 

Aikiken (Cygnaseuksenkatu 9)

Aikido aka. the harmonius way of power is a modern budo sport invented by Japanese Morihei Ueshiba (1883-1969). The main principle of Aikido is to adjust and guide to the movements and power of the attacker, not  to respond with power.

 

Escrima is a knife combat sport invented in the Philippines. The training starts with weapons and rattans to be more precise.

 

PDFS (Practical Defensive Fighting System) is not a martial arts but a self-defense sport. In PDFS one doesn’t compete and in trainings one doesn’t aim to win the opponent rather than to survive the situation with minimum damages.

 

Jyväskylä Rugby Club

 

  1. Rugby for beginners at 15, 16 and 17

 

  • The basics of rugby by passing the ball and taking contact with a training mattress

 

Renegades (Kampuksen kenttä, Campus field)

  1. Beginners American football testing at 16–18 (for 20 people)

At this testing you get a peek from what is American football like. You don’t need any special equipment, no pre-enrolling and no special skills to attend this testing.

 

Crossfit Jyväskylä (Kympinkatu 3)

Käänny heti Tourulan liikenneympyrän jälkeen Intersportin kohdalta Vapaaherrantien portista Kankaalle. Kierrä sitten tehdashallia vasemmalle, sisäänkäynti sinisestä katoksesta.

  • You need to bring with you indoor training shoes, small lock, a sweat towel and a water bottle.

Weightlifting technique class doesn’t aim to raising pulse but to improve your weightlifting technique and how to do it safely and correctly. You will have a good instructor to guide you and as well as time to do as many reps as needed.

BOOTCAMP classes consist of basic endurance, speed endurance and maximum endurance training. The class doesn’t include heavy weights or the hardest gymnastics. BOOTCAMP class could be considered as the run of CrossFit training.

 

KEHONHUOLTO-tunneilla tehdään rauhallisia YIN jooga venytyksiä ja liikkuvuusharjoituksia. Osalla kehonhuoltotunneista on aktiivisempia eli dynaamisia joogaharjoituksia sisältäviä liikkeitä. Kehonhuoltotunnit sopivat ensikertalaisille. Kehonhuoltotunneilla keskitytään lihashuoltoon ja liikkuvuuden lisäämiseen. Tällä tunnilla pyritään lisäämään nivelten ja lihasten liikelaajuuksia, huolletaan kehoa ja opitaan samalla anatomiaa ja kehon toimintaa. Tunnilla opetellaan myös harjoituksia omatoimiseen mobilisointiin.

GYMNASTICS SKILLS –tuntien tavoitteena on harjoitella urheilijan oman kehon hallintaa erilaisten kehonpainoliikkeiden avulla. Tunti voi pitää sisällään vaikkapa kuperkeikkoja, käsilläseisontaa, kippaustekniikoita tai muscle-uppeja.

MUSCLE & POWER kurssilla ei raudat lopu kesken. Käytettävänäsi on yli 11 tuhatta kiloa levypainoja, kahvakuulia, käsipainoja, tankoja, voimakeiloja ja voimapalloja. Laitteilla hankittu voima toimii parhaiten kyseisessä laitteessa. Muscle & Power -treeneissä hankitaan lisää voimaa ja massaa työntämällä, nostamalla, kantamalla, vetämällä ja liikuttamalla oikeita painoja. Toki treenien mausteeksi on lisätty myös eristäviä harjoituksia lihasten hypertrofian eli kasvun maksimoimiseksi.

****************************************************************

PRE-ENROLLMENT REQUIRED

Ready Set Pole (Cygnaeuksenkatu 3)

Pole dancing, 14:15-14:45 and 15:00-15:30

Aerial Yoga, 14:15-14:45 and 15:00-15:30

Pole Dancing has a rapidly became a popular way to keep in shape among women as well as men. It develops your muscular power while your having fun! It’s good to wear clothing that allows you to have skin contact with the pole, such as shorts and a top (this ensures you good grip from the pole). It’s also good to bring a water bottle!

Ilmajoogassa, eli Aerial Yogassa, käytämme apuna katosta roikkuvaa kangaslenkkiä. Ilmajooga on luonteeltaan joogaa, joka on saanut vaikutteita ilma-akrobatiasta. Vyötärön korkeudella oleva kangas antaa jooga-asanoihin uusia mahdollisuuksia ja on loistava tapa huoltaa kehoa. Pukeuduthan tunnille ihonmyötäisiin pitkiin housuihin ja pitkähihaiseen paitaan. Huomioithan herkän silkkikankaan: riisu korusi ennen tuntia, pitkät hiukset suositellaan laitettavaksi kiinni kumilenkillä ilman pinnejä. Puhdistathan ennen tunnille tuloa meikin ja jalkasi, jotta liinamme pysyvät puhtaina.

 

Cooma Dance Academy (Vasarakatu 25)

Mukaan tunneille tarvitset sisäkengät ja juomapullon

  • You need to bring indoor training shoes and a water bottle.

Street dance for beginners: Street dance refers to dance styles—regardless of country of origin— that evolved outside of dance studios in any available open space such as streets, dance parties, block parties, parks, school yards, raves, and nightclubs. They are often improvisational and social in nature, encouraging interaction and contact with spectators and other dancers. In addition like many styles, street dance originated from classical ballet, a number of aspects made the style rear away from its original such as cultural and individual ideas and emotions. (wikipedia.org)

Lyrical hiphop open level: the lesson combines different kinds of street dances and styles as well as elements from modern dancing creating smooth combination. Choreographies strongly exploits the lyrics from songs.

  1. Hiphop aikuisten alkeet: Hiphop kuuluu yhtenä tyylinä katutanssilajeihin. Hiphop tunnilla opetellaan perustekniikan lisäksi tanssimaan erilaisia rytmityksiä ja grooveja askeleita ja kehon liikekieltä hyödyntäen. Oman tyylin kehittäminen on tärkeää ja tunneilla tanssitaan yksin, pareittain ja ryhmässä.
  2. House alkeet: House on vauhdikas tanssimuoto, jolle on ominaista jacking (kehossa virtaava rytminen liike), footwork (jalkojen nopeat liikkeet), lofting, stomping, ja skating. House tanssi on kehittynyt house-musiikin myötä 1980-luvun lopulla. House on kehittynyt disco musiikista, joten rytmi on nopeatempoinen ja erittäin ”koukuttava”. House-tanssi on ottanut myöhemmin vaikutteita mm. latinotansseista, afrikkalaisesta tanssista, jazzista ja stepistä, ja nykyään se mielletään osaksi katutansseja. Vuoden house-treenin tuloksena on erittäin treenatut pohkeet!
  3. Improvisaatio open level: Improvisaatiotunnilla pääset kokeilemaan liikkeen tuottamista itse ja näin kehittämään itsellesi luontaista liikkumistapaa. Opettaja on tunnilla ohjaamassa ja auttamassa erilaisin improvisaatioharjoituksin.
  4. Lyrical hiphop perus: Tunti yhdistelee katutanssilajeja ja -tyylejä sekä nykytanssin elementtejä sulavaksi kokonaisuudeksi. Koreografioissa hyödynnetään vahvasti musiikin lyriikoita.
  5. Alkeet/Alkeet 1 Tällä tunnilla emme edellytä sinulta aiempaa kokemusta tanssista. Tule juuri sellaisena kuin olet!!
  6. Perus Tällä tunnilla edellytämme, että olet harrastanut tanssilajija 1-3 vuotta ja sinulla on alkeet hyvin hallussa.
  7. Jatko Tällä tunnilla edellytämme, että olet harrastanut tanssilajia yli neljä vuotta. Omaksut sarjat nopeasti ja osaat perustekniikan hyvin.
  8. Open Level Tämä tunti on avoin paitsi kaikille tasoille myös kaikille ikäryhmille!
  9. Aikuiset alkeet Tämä tunti on tarkoitettu aikuisille (20v+), emmekä edellytä aiempaa tanssikokemusta

 

Liitokiekkoilijat (Tuomiojärvi Beach Frisbeegolf track)

  • The starting point of the track is located behind the Tuomiojärvi Beach Volley courts.

Frisbeegolf with an instructor at 14-15:30 and 15:30-17

  • In Frisbeegolf the goals are metal baskets and the ball is a frisbee. In this experiment you get tips on how to throw the frisbee correctly, what is the Tuomijärvi frisbeegolf course like. There’s room for 4 players at once to make sure everyone has the frisbees they need. One testing takes about one hour.

 

Salsa Studio (Kauppakatu 21)

  • You need to bring indoor training shoes and a water bottle.

Reggaeton at 16-16:50. Reggaeton is music which combines reggae from Jamaica, dancehall and American hiphop. In this dance one uses the midriff a lot. The rhythm in the music of reggaeton makes people go wild in night clubs in Latin America as well as in Europe.

Cuban salsa Klo 17-17.55 Kuubalainen salsa on latinalaisten tanssien kuningaslaji. Kuubalainen perinnetanssi sopii sekä miehille että naisille ja on liikekieleltään pehmeää. Sekä lantio, että rintakehä saavat hyvää liikettä.

Despelote 19-19.50 Despelote tarkoittaa ankaraa bailausta omaa vartaloa hyväksikäyttäen. Erilaiset pyöritykset, ravistukset, rytkytykset ja rytmiikan vaihtelut lisäävät vartalon liikkuvuutta ja antavat keskivartalon lihaksille työtä. Tunnilla tehdään paljon vartalonkäytön harjoitteita sekä perusakeleita sisältävä lyhyt koreografia, mutta pääpaino on vartalonkäytössä sekä despeloteeraamisessa, eli ankarassa bailaamisessa!

Got Balls (Kuokkalan Graniitti, Pohjanlahdentie 12)

Kettlebell, 13-14 and 14-15

Pääset kokeilemaan ja kokemaan tunnin mittaisen läpileikkauksen kahvakuulailun maailmaan. Tunnilla ei sen liion turhia höpötellä vaan käydään läpi kahvakuulailun taustaa, klassisten kahvaliikkeiden tekniikoita ja tartutaan kahvakuulaan! Meiltä löytyy sinulle sopivan painoiset kahvakuulat,
joten tarvitset mukaan vain itsesi ja juomapullon! Käymme läpi laajan skaalan helppoja liikkeitä millä aloittaa kahvakuulailu ja ajatuksena onkin nimenomaan kokea kahvakuulailun todellinen monipuolisuus ja tehokkuus turvallisesti! Tunti sopii niin kokeneille kuin aloittavillekin kuulaajille.

 

Jyväskylä Muay Thai (Seppälän kuntomaailma)

Thai boxing for beginners, 14-16

 

Elixia Seppälä (Ahjokatu 1)

Cycling Interval, 14:30-15:30

Cycling Interval-tunti koostuu innostavasta, erilaisiin intervalleihin pohjautuvasta harjoittelusta pyörän selässä

Tapahtuma sopii ei-suomenkielisille / Suitable for non-Finnish-speakers: Kyllä