Warning

Susannalla on vain pakollinen liikennevakuutus. Mitä tulee vaurioihin, jotka jäävät vakuutusyhtiöiden em. vakuutusmuodon mukaisesti korvaamien vaurioiden ulkopuolelle, muista, että kaikki ylioppilaskunnan omistamat tai vuokraamat ajoneuvot ovat matkustajineen kulloisenkin kuljettajan henkilökohtaisella vastuulla. Älä luovuta autoa sellaiselle henkilölle, jonka ajotaidosta et ole ehdottoman varma. Voitko oikeastaan olla varma jonkun muun kuin itsesi ajotaidosta?

Vaikka olisitkin kokenut ajomies, älä suhtaudu seuraaviin ohjeisiin ylimielisesti. Muista, että Susannan arvo ei ole enää mitattavissa tavanomaisin mittaperustein. Kohtele Häntä siis sen mukaisesti.

Yleistä

  • Rattiin astuessasi muista, että et aja tavallista henkilöautoa, vaan lähinnä ehkä jotain keltanokka-Fordin tapaista laitetta.
  • Auto on voimakkaasti yliohjautuva. Suuntavakavuus on normaalissa vauhdissa hyvä johtuen suhteellisen suuresta painosta, mutta suuremmalla nopeudella ja raskaalla kuormalla ilmenee taipumusta lievään sivuttaiseen epävakavuuteen. Sladdi saattaa alkaa ilman varoituksia ja se on vaikeahkosti korjattavissa.
  • Polttoaineen ja öljyn kulutus nousevat jyrkästi nopeuden kasvaessa yli 70 km/t. Sanna ei ole mikään rallirauta.
  • Jarrut mekaaniset, pitävät heikosti. Vika ei ole säädössä. Pyörien ollessa käännettyinä vasempaan ääriasentoonsa hirttää vasen etupyörä kiinni.
  • Vaihteisto normaali kolmivaihteinen, synkronoimaton. Vaatii tuplaamisen.
  • Valot erittäin heikot. Vältä pimeällä ajamista.
  • Varaosien saanti erittäin heikko. Vihje varaosista: teknikko O.A.Viikari, Hämeenlinna, Turuntie 1. Puhelin on.
  • Rekisteröity viidelle hengelle. Koeta välttää kohtuutonta ylikuormaa.

Käynnistys

  1. Avaa polttoainehana. Sijaitsee moottorin oikealla puolella sakkalasin päällä.
  2. Virta päälle. Tapahtuu kääntämällä virta-avainta ja Ignition-merkinnällä varustettua vipua kojetaulussa yhtaikaisesti. Virta saadaan pois vain kääntämällä em. vipua.
  3. Ryyppy kokonaan auki. Sijaitsee amperimittarin yläpuolella.
  4. Ohjauspyörän keskiössä olevat vivut: oikea käsikaasu, vasen sytytyksen säätö. Asennot: käsikaasu closed, sytytys: driving range. Sytytys pidetään muuten aina asennossa driving range.
  5. Heti moottorin käynnistyessä ryyppy kokonaan pois. Kylmällä ilmalla moottori käynnistyy helpoimmin kammella, vaikka starttimoottori jaksaisikin pyörittää. Menettely seuraava:
    1. Ryyppy kokonaan auki
    2. Käsikaasu 1/3 auki
    3. Sytytys asennossa driving range
  6. Älä lannistu, vaikka et aluksi jaksaisi edes liikauttaa moottoria kammen avulla. Käynnistäminen tapahtuu uskomattoman helposti pienestäkin liikkeestä kunhan se vain on terävä. Älä kolhi itseäsi.
  7. Heti moottorin käynnistyttyä ryyppy kokonaan pois.
  8. Ellei moottori käynnisty, tarkista:
    1. että polttoainehana on auki
    2. että sakkalasissa on polttoainetta
    3. sytytys on varmasti asennossa driving range
    4. että säiliössä on polttoainetta (älä naura tätä ohjetta, vaan katso selitystä tuonnempana)
  9. Ellei moottori vieläkään käynnisty, käytä hyväksesi kaikkia tuntemiasi hyviä keinoja.

Huolto

  • Susanna on yhteistä omaisuutta. Vastuusi tuntien kiinnitä huoltoon sen vuoksi vielä suurempaa huomiota kuin jos kysymyksessä olisi oma autosi.
  • Auto on varustettu keskuspainevoitelulla. Käyttöelin sijaitsee kojetaulun alla ohjausputken vasemmalla puolella. Jatkuvassa ajossa käytettävä kerran päivässä. Lisäksi alustassa on jäljestäpäin sijoitettuna muutamia rasvanippoja, jotka on voideltava normaalein väliajoin.
  • Moottoriöljyn tarkistus: Mittatikkua ei ole. Tarkistus suoritetaan kääntämällä moottorin vasemmalla puolella olevaan hantaakia 90 astetta, jolloin varsi tulee kohtisuoraan moottoriin nähden. Hana on nyt auki. Katso valuuko öljyä maahan. Jos valuu, niin hyvä on. Ellei, on öljyä lisättävä. Vahvuus noin 30 SAE. Pidä tarkoin silmällä öljynpainemittaria. Suorita öljyn vaihdot normaalein välein. Tarkista öljyn määrä joka 100 km:n ajon jälkeen.
  • Polttoainesäiliön tilavuus on noin 90 litraa. Pensapumppua ei ole, vaan syöttö tapahtuu tyhjiöimun eli vacuumin avulla. Vacuumisäiliö sijaitsee pystyssä moottorin oikealla puolella väliseinään kiinnitettynä. Älä koskaan laske polttoainetta loppumaan tyynten. Jos niin kuitenkin tapahtuu, et selviä pelkästään tankin täytöllä, vaan menettely on seuraava:
    1. Täytä tankki
    2. Irrota vacuumin päältä tankista tuleva polttoaineputki
    3. Kaada näin syntyneestä reiästä pensaa kunnes vacuumi on varmasti aivan täynnä
    4. Koeta reiästä rautalangalla tms., että vacuumin sisällä oleva koho liikkuu vapaasti
    5. Kiinnitä polttoaineputki
    6. Saatat joutua uusimaan edelläolevan useitakin kertoja peräkkäin, mutta älä lannistu.
  • Polttoainejärjestelmän moitteettoman toiminnan ehtona on, että koko systeemi on tiivis, ts. ilmavuotoja ei esiinny. Käytä tarpeen tullen liitosten tiivistämiseen tappuraa tms. Puhdista sakkalasi tarpeeksi usein. Sulje polttoainehana aina, kun jätät auton seisomaan kahta tuntia pitemmäksi ajaksi.
  • Renkaiden oikea ilmanpaine on 2 ilmakehää. Älä usko huoltoaseman taulukoihin, jotka sanovat 3,6 ik.
  • Sulakkeita ei ole. Virtalukon takana on ylilyöntirele. Jos virtaa ei tule ja toteat, että relen kieli ei sormella painamallakaan pysy kiinni, etsi jostakin oikosulku.
  • Akun kannen ja akun välissä on aina oltava kumilevy tms. oikosulkujen estämiseksi.
  • Latausdynamo on hammaspyörävetoinen. Oikea lataus amperimittarin suhteellisessa jaoituksessa on 8-9 pykälää plussaa.
  • Takimmaisen sylinterin ryypykuppi on hitsattu kiinni. En ole tarvinnut mainittuja kuppeja vielä kertaakaan.
  • Moottorin sammuessa ajaessa on syynä useimmin kaasuttajan pääsuuttimen tukkeutuminen. Toiminta:
    1. Avaa kaasuttajan pohjaproppu
    2. Sormella tunnustellen löydät syntyneen aukon keskeltä suuttimen alapään. Suuttimen pituus on n. 15 cm.
    3. Työnnä alakautta ohut rautalanka suuttimen sisään varovasti kaasuläpän ollessa auki.
    4. Muista sulkea pohjaproppu
  • Hitsauta pelteihin tärinästä ja syöpymisestä mahdollisesti syntynet repeämät heti kiinni.
  • Älä koskaan lähde ilman työkaluja ja rautalankaa.
  • Matkan tekoa varten pukeudu itse ja vaadi matkustajiasikin pukeutumaan erittäin lämpimästi – kesälläkin.
  • Jos jätätä Sannan seisomaan käyttämättä pitkähköiksi aikaa, niin vedä suffletti päälle. Ainakin talven ajaksi vie akku ARE:lle. Pidä hyvät suhteet ARE:en, Shelliin ja Topiin.
  • Pidä auto varusteiltaan asetusten mukaisessa kunnossa. Sakotkin ovat henkilökohtaisia.
  • Älä sekoita polttoaineeseen petroolia, vaikka mielesi tekisikin.
  • Virkavalta suhtautuu Sannaan yleensä melkolaillasuopeasti ja suurpiirteisesti, mutta poikkeuksiakin on. Älä ainakaan tieten tahtoen härnää niitä.
  • Jos joudut matalaotsien ratsiaan, yritä selviytyä tärskyhuumorilla. Sanna ei ole koskaan niin hyvässä kunnossa, etteikö turhantarkka lättäjalka siitä vikoja löytäisi. Allekirjoittaneella on kokemusta.
  • Muista, että Sannalla ajaessasi olet joka hetki yleisön tuijotuksen kohteena. Älä koskaan aja Sannalla alkoholia nauttineena. Muista, että olet tai ainakin sinun uskotaan olevan tärskyhenkisyydestäsi huolimatta sivistynyt henkilö. Päässäsi oleva ylioppilaslakki oikeuttaa yhteen jos toiseenkin, mutta se myös velvoittaa. Muista, että edustat ylioppilaskuntaa.
  • Älä käytä Sannaa yksityisiin ajoihisi.
  • Suhtaudu uteliaiden sinulle tekemiin kysymyksiin asiallisesti. Seuraavia tietoja joudut varmasti tarvitsemaan useita kertoja.
    • moottorin sylinteritilavuus 3.37 litraa
    • rekisterikirja ei tiedä hevosvoimamäärää mutta se on noin 80
    • verhoilu ei ole alkuperäinen (ollut mustaa nahkaa)
    • vanteet eivät ole alkuperäiset (ovat olleet puupuolaiset ja todennäköisesti tuumaa suuremmat)
    • renkaita saa (tuumaa pienempiä ja tuumaa suurempia ei saa)
    • polttoaineen kulutus 20-30 l/100km
    • moottori porattu joskus kerran, syksyllä 1960 laitettu säästörenkaat, jolloin enne varsin huomattava öljynkulutus laski jyrkästi
    • saavutettu huippunopeus 110/t. Älä kokeile!
    • mallia tuotu Suomeen vain muutamia kappaleita. Pirtutrokarien suosima malli 30-luvulla nopeutensa vuoksi. Nimellä Packard ei nykyisin enää valmisteta autoja.
    • Alkuperästä ei tarkkaa tietoa. Menee vuoden 1939 vaiheilla Viipurin läänin puolelle, arkisto ja kantakortit ovat hävinneet
    • ostettu ylioppilaskunnalle keväällä 1960 Jyväskylästä autokoulunjohtaja Tuomikoskelta
    • tätä kirjoitettaessa ajettu ylioppilaskunnan käytössä n. 6000 km ilman suurempia remontteja. Ei ole jättänyt tielle vielä kertaakaan.

Autoilijan suhtautuvat liikenteessä Sannaan yleensä kunnioittavasti. Älä kuitenkaan käytä tätä etua itsekkäästi, häikäilemättömästi ja varomattomasti hyväksesi.

Lopuksi

Susanna on yhteisön omaisuutta, mutta älä hoida sitä niinkuin yhteisön omaisuutta yleensä hoidetaan. Tiedät vastuusi. Huolehdit Sannasta monin verroin paremmin kuin omasta autostasi. Muistanet vastuusi myös toisessa mielessä: auto on liikenteessä kuljettajan vastuulla. Siis: ylioppilaskunnalla ei ole korvausvelvollisuutta aiheuttamiisi vaurioihin nähden.

Hyviä tärskymatkoja!

Varkaudessa, 22.12.1960
Hannu Kiiski