Jyväskylän omaleimaiset maastonmuodot sekä kaupunkirakentamisen tiiviys tuovat haasteita kaavoitukseen sekä kulkemisen sujuvaan järjestämiseen. Tämän vuoksi erityisesti kaupungin mikroliikenne on erityisen tärkeässä roolissa kaupunkisuunnittelussa.
Tarvitsemme kaupunkisuunnitteluun entistä enemmän opiskelijakeskeisyyttä. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että:
🏠 Opiskelija-asuntojen määrää kasvatetaan Jyväskylässä suunnitelmallisesti määrällisin tavoittein.
Kaupunkisuunnittelussa tulee huomioida myös opiskelija-asuminen, sen kilpailukykyisyys ja vetovoimaisuus. Opiskelija-asuntojen määrän tulee vastata niiden tarvetta. Tämän vuoksi opiskelija-asuntojen määrää kasvatetaan suunnitelmallisesti määrällisin tavoittein. Opiskelija-asuntojen rakentamisen lisäksi tärkeää on, että opiskelija-asuntokeskittymien läheisiä palveluita kehitetään. Uusien asuntojen rakentamisessa painopisteen tulee olla ekologisuudessa ja energiatehokkuudessa. JVAn tulee tukea opiskelija-asuntojen tuotantoa rahallisesti.
🚲 Kaupunkiin rakennetaan toimiva mikroliikenneverkosto, jonka ylläpidosta huolehditaan ympärivuotisesti.
Jyväskyläläisistä opiskelijoista suurin osa liikkuu julkisilla liikennevälineillä, pyöräillen ja kävellen. Nämä liikkumismuodot pitää erityisesti huomioida kaupunkisuunnittelussa, jotta liikkuminen kampusten ja asuntojen välillä tapahtuisi mahdollisimman helposti ja ekologisesti. Kaupunkiin tulisikin rakentaa kattava pyöräbaanaverkosto. Opiskelijoille tärkeimmät reitit ovat Kortepohja-Seminaarinmäki-Mattilanniemi-Kuokkala, Keskusta-Mattilanniemi (Mäkibaana ja Tietobaana) ja Rajakatu-Tapionkatu-Väinönkatu-keskusta-Lutakko (Poikkibaana).
🚌 Julkisen liikenteen opiskelijalippujen hintaa lasketaan ja reittien suunnittelussa tulee ottaa huomioon opiskelijoiden tarpeet.
Erityisen suurta huolta opiskelijoissa herättää julkisen liikenteen käyttömaksujen nousu. JYY selvitti vuonna 2023 opiskelijoiden käyttämien julkisten palveluiden käyttöä opiskelijoille suunnatulla kyselyllä. Kyselyn mukaan yli puolet (57,7%) vastaajista vähentäisi merkittävästi tai lopettaisi joukkoliikenteen käytön kokonaan, jos opiskelijahintaisesta lipusta luovuttaisiin. Tämän vuoksi uudet korotukset julkisen liikenteen hintaan olisivat tässä tilanteessa kohtuuttomia.