Kannanotto: Orpo ja Purra ajavat opiskelijat sillan alle

Orpon ja Purran hallitus päätti kehysriihessä siirtää opiskelijat yleisen asumistuen piiristä opintotuen asumislisän pariin. JYY tuomitsee tämän massiivisen opiskelijoiden toimeentuloon kohdistuvan leikkauksen, joka kurittaa hallituksen leikkauksista jo ennestään raskaasti kärsineitä opiskelijoita. Ennen vaaleja kokoomus lupasi, että opiskelijoita ei siirretä pois asumistuen piiristä ja koulutus on erityissuojelussa, mutta kehysriihessä opiskelijat petettiin taas.

Kehysriihen suunnitelmien mukaan opiskelijat saisivat jatkossa opintotuen asumislisää korkeintaan 260 euroa kuukaudessa 1.8.2025 alkaen. Asumislisän piiriin siirtyminen iskee etenkin yksin asuviin opiskelijoihin, joilla asumisen tuen määrä laskisi Jyväskylässä keskimäärin yli 60 euroa kuukaudessa. Kun verrokiksi otetaan ennen yleisen asumistuen huhtikuussa voimaan astuneita leikkauksia ollut asumistuen enimmäismäärä, pudotus olisi korkeimmillaan yli 160 euroa kuukaudessa. Opintotuen asumislisän piiriin siirtyminen eriarvoistaa opiskelijoita, sillä asumislisä ei huomioi eroja vuokratasossa.

”Elokuussa 2025 voimaan tulevan asumislisän piiriin siirtymisen lisäksi opiskelijoiden toimeentuloon iskevät jo yleisen asumistuen leikkaaminen ja opintorahan indeksikorotusten jäädyttäminen hallituskauden ajaksi. Yhdessä muiden leikkausten ja viimevuotisen poikkeuksellisen nopean ruoan hinnan nousun kanssa moni opiskelija painii perustarpeidensa täyttämisen kanssa äärirajoilla. Hallitus ei ilmeisesti näe opiskelijoissa arvoa sen enempää tulevaisuuden osaajina kuin ihmisinäkään”, jyrähtää JYYn hallituksen sosiaalipoliittinen vastaava Eetu Aalto.

Koska asumislisää saa vain tukikuukausilta, sitä ei saa lähtökohtaisesti saa kesällä. Tämä luo merkittäviä haasteita opiskelijan kesän toimeentulolle, sillä tukikuukausia riittää vain yhden kesän kesäopintoihin, kaikille ei riitä kesätöitä eikä kaikilla ole voimavaroja käydä töissä. Viime kädessä opiskelija voi hakea toimeentulotukea, mutta sitä ennen pitää nostaa opintolaina. Velkaantumista kiihdyttävät toimet ovat vastuuttomia, sillä suuri lainataakka vaikeuttaa valmistumisen jälkeistä elämää.

”Suomen tulevaisuuden turvaamiseen oikea ratkaisu ei ole opiskelijoiden kyykyttäminen, vaan koulutuksen resursseihin ja opiskelijoiden hyvinvointiin panostaminen. On kestämätöntä, että lisää leikkauksia kohdistetaan hallituskauden suurimpiin kärsijöihin kuuluviin opiskelijoihin. Opiskelijat on ehdottomasti pidettävä yleisen asumistuen piirissä”, linjaa JYYn hallituksen puheenjohtaja Akseli Immonen.

Jos Orpo ja Purra poistavat meiltä mahdollisuuden asumiseen ja samalla ihmisyyteen, jääkö opiskelijoille mitään jäljelle?

Akseli Immonen
Hallituksen puheenjohtaja