Kannanotto: YTHS tarvitsee kipeästi lisärahoitusta!

Opiskelijoiden mielenterveyttä ja hyvinvointia koskevat tilastot ovat karua luettavaa.

Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksen 2021 mukaan joka kolmas korkeakouluopiskelija on psyykkisesti kuormittunut eli kärsii ahdistus- tai masennusoireista tai molemmista. Psyykkinen oireilu on myös korkeakouluopiskelijoilla yleisempää kuin koko väestötasolla mitattuna.

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS on opiskelijan terveyden paras asiantuntija. Tällä hetkellä YTHS:n resurssit eivät kuitenkaan ole riittävät edes peruspalveluiden järjestämiseen. Erityisesti mielenterveyspalveluiden tarve on aivan liian suurta YTHS:n nykyisiin resursseihin nähden. Opiskelijoiden mielenterveyskriisin ratkaiseminen vaatiikin, että YTHS:n rahoitus vastaisi opiskelijoiden todelliseen palvelutarpeeseen.

“Opiskelijat joutuvat odottamaan hoitoon pääsyä kohtuuttoman pitkään. Pitkät hoitojonot kasvattavat hoitovelkaa ja vaikuttavat negatiivisesti opiskelukykyyn”, JYYn hallituksen sosiaalipoliittinen vastaava Jani Risikko painottaa.

YTHS:n tehtäviin kuuluu terveyden ja opiskelukyvyn edistämisen lisäksi myös opiskeluyhteisön ja -ympäristön hyvinvoinnin edistäminen. Resurssien ollessa riittämättömät vastaamaan edes opiskelijoiden oireiden hoitamiseen, on sanomattakin selvää, ettei myöskään ennaltaehkäisevään työhön voida panostaa riittävästi.

YTHS tarvitsee kipeästi lisää rahoitusta! Riittävällä rahoituksella turvataan opiskelijoiden kestävä hyvinvointi ja opiskelukyky. Korkeakoulusta psyykkisesti kuormittuneena tai uupuneena valmistuminen ei ole kestävää kenenkään kannalta.

Eduskuntavaalit lähestyvät – opiskelijoiden hyvinvoinnin kestävyys vaatii enemmän resursseja ensi vaalikaudella. Hyvinvointivaltion velvollisuuksiin kuuluu pitää huolta opiskelijoista!

Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta (JYY)